Dozo yoroshiku

06 February 2011

kesedaran

Dear Afiqah,

Sebenarnya hidup ini penuh dengan cabaran. Bergantung pada diri kita sendiri untuk ‘survive’ di dunia ini. Bak kata orang (orang yang mana tah..hehe) kita sebagai pelakon di atas pentas dunia. Cuma skrip, penghayatan dan aksi dilakukan oleh kita sendiri. Erti kata yang lain kita lah pengarah, kita lah editor, kita lah penerbit, kita lah itu…. Kita lah ini dan segala macam semua kita diri sendiri yang akan buat.

TETAPI… Afiqah,

Perlu kita ingat, kita tidak bersendirian. Walaupun, nampak macam semua pun kita sendiri kena buat…tetapi ingatlah ALLAH sentiasa bersama kita. Sebagai orang ISLAM, kita tidak boleh putus asa dari rahmat (kasih sayang) ALLAH. Sudah tentu ALLAH akan memberi ujian kepada diri kita. Sebab apa??

- Sebab ALLAH nak bagi kita jadi lebih kuat

- Supaya kita tahu seteguh mana keimanan kita

- Sebab ALLAH nak elakkan kita dari buat benda2 yang tidak sepatutnya

Dari sekarang Afiqah, mari kita fikir kenapa kita perlu jadi kuat??? Bukankah tadi video tentang keganasan tentera kafir terhadap orang awam terutamanya orang ISLAM telah sama2 kita tonton?? Apakah tidak ada rasa kasihan pada saudara kita itu? Mereka telah dibomkan tempat tinggal, muslimah dirogol dan dibunuh sesuka hati, muslimin pula diserang menggunakan senjata kimia, anak2 kecil tidak berdosa ditembak sesuka hati, ayah dan abang mati dibom terus meninggalkan anak2 yang terus hilang tempat bergantung….. lalu apakah kita sebagai umat ISLAM sanggup membiarkan perkara ini?? Dimanakah kita dan umat ISLAM yang lain lantaran saudara kita menderita?? Apakah kita kini tinggal di dunia yang berasingan??

Oleh itu, Afiqah…bangkitlah untuk berjihad. Ajaklah rakan2 untuk sama2 berjihad.. dan berjihad bukanlah semata-mata dengan mengangkat senjata dan menuju kearah musuh laknatullah, tetapi berjihad degan menuntut ilmu, mengajarkan dan menyebarkan ilmu… dan dengan cara ini sahaja ISLAM dapat bangkit semula iaitu dengan ILMU

So, takat ini dulu Afiqah..sekarang jom sambung paper review setelah dah becuti sempena CNY, 1Malaysia katakana hehe....jangan lupa pesan kak ina, baca Al-Quran sekurang-kurangnya sehelai sehari (tapi jangan la buat kurang buat lebih la) dan satu lagi solat jaga & doa sentiasa

Dengan mengingati ALLAH, hati menjadi tenang…insyallah


No comments: